Nu is het hebben van een droom, wens of verlangen een vrij normale zaak. Iedereen fantaseert wel eens over iets wat we graag willen hebben of nog willen doen. Van een nieuwe bank, een trekking naar Mount Everest Basecamp tot het kopen van een nieuw huis. Hoe klein of groot de stap ook is, het is een realisatie van een droom, wens of verlangen. Niet alleen privé, maar ook zakelijk hebben we zo onze dromen. Waar dromen we van op organisatieniveau? Wat ambiëren we met onze carrière? Waar verlangen we persoonlijk naar en wat zouden we graag willen bereiken? De hamvraag blijft; hoeveel van onze fantasierijke dromen realiseren we nu werkelijk?

De Disney-strategie

De Disney-strategie – vernoemd naar de creativiteit van Walt Elias Disney – is een denkproces wat bruikbaar is in een fase van realiseren van dromen en vernieuwing. Disney had immers het vermogen om zijn dromen en fantasieën om te zetten in realiteit. Dit heeft tot een succesvol imperium geleid. Vanuit de verbeelding gaf hij richting aan de realisatie door zijn idee vanuit verschillende perspectieven te bekijken, namelijk vanuit de positie van dromer, realist en criticus. Elke positie kent hierin zijn eigen kwaliteiten. Het innemen van de verschillende posities brengt telkens nieuwe informatie en inzichten. Deze kunnen weer meegenomen worden naar een volgende positie om uiteindelijk het plan in de praktijk te realiseren en de risico’s aan te pakken.

Van droom naar werkelijkheid

Het hebben van een droom is natuurlijk een belangrijke eerste stap. Het uitspreken en delen van deze droom met anderen stimuleerde mijn collega om tevens vanuit andere posities naar het idee te kijken. Van het vormen van een ideaal beeld tot het met en constructieve en kritische blik naar het geheel kijken. Hierin werkt het uitspreken van de droom aan de juiste persoon motiverend. Wanneer deze persoon de droom, wens of het verlangen stimuleert nodigt dit uit tot verdere oriëntatie en vormgeving in keuzes.

In het model DNA van Ontwikkeling van Mensium zien we dit terug in de ‘Mentor-rol’. Het niet uitspreken of stimuleren van een droom leidt daarentegen tot twijfel en daarmee stagnatie in de uitvoering.

In het kader van persoonlijke ontwikkeling en organisatieontwikkeling ziet Mensium het tot uitvoering brengen van dromen, wensen of verlangens als een belangrijk onderdeel in het succes van persoonlijk leiderschap. Het vergroten van de inzetbaarheid en groei in een huidige functie vraagt om de juiste stimulans met als hamvraag: “Haal jij uit je dromen wat realiseerbaar is?”.