Nu ben ik zelf groot gebracht door mijn ouders met de boodschap dat liefde een werkwoord is en dat je hier elke dag aan mag werken. Een stukje onderhoud van de relatie zal ik maar zeggen. Iets wat van beide partijen energie vraagt en wat bijdraagt aan het verdere perspectief. Zeker omdat eenieder zelf ook nog een eigen ontwikkeling kan doormaken.

De werkrelatie tussen mens en organisatie heeft een vergelijkbaar karakter. Immers hoe geef je aandacht aan de relatie tussen de medewerker en organisatie? Hoe houd je deze boeiend, zodanig dat het voor beiden perspectief biedt? Temeer omdat onvoldoende loopbaanperspectief en ontplooiingsmogelijkheden binnen organisaties belangrijke redenen zijn voor een medewerker om de relatie te verbreken. Met de toenemende schaarste aan personeel vraagt dit om een juiste rol van het management om ongewenst verloop te voorkomen.

Het vergroten van werkromantiek

Een essentiële factor om de werkromantiek te vergroten is aandacht geven aan de inzetbaarheid van de medewerker en deze af te stemmen op de ontwikkeling van de organisatie. Vanuit aandacht kan op een duurzame manier inzicht worden verkregen in de ontwikkelbehoeften van de medewerker. Wanneer deze aansluit bij de behoeften en strategie van de organisatie, kan het ontwikkelingspotentieel van de medewerker worden benut en vertaald naar inzetbaarheid. Talentbenutting drijft niet alleen de groei van de organisatie, doch stimuleert het ook het werkgeluk van de medewerker en daarmee de performance.

Net zoals in de liefde is werkromantiek niet een moment dat één keer per jaar plaatsvindt. Het is een continu proces van aandacht en verbinding tussen (lijn)management, HR en de medewerker. In dit proces heeft eenieder een eigen verantwoordelijkheid om aandacht te geven aan de relatie tussen partijen en het perspectief hierin. Het vraagt om leiderschap om aan te geven wanneer dit perspectief niet binnen de huidige relatie aanwezig is.

Vanuit leiderschap ontwikkelen, het ontdekken van talenten en ontwikkelpotentieel en deze te transformeren naar benutbare mogelijkheden zien wij bij Mensium als een belangrijke succesfactor in optimale verbinding tussen mens en organisatie. Dit vraagt om aandacht en onderhoud met als hamvraag: “Hoeveel aandacht geef jij aan werkromantiek?”