9 tot 5 mentaliteit

De tijd van de 9 tot 5 mentaliteit lijkt lang geleden. Het grootste gedeelte van de werkende mensen heeft een werktelefoon. Het is uiteraard fijn om altijd bereikbaar te zijn voor klanten en collega’s. Het is even zo verleidelijk om ‘s avonds als je thuis bent nog even je werkmail te checken, of toch op de groepsapp van je collega’s te reageren. Dat de grens tussen werk en privé daardoor steeds vager wordt, is inmiddels algemeen bekend. Dat betekent echter niet dat je jouw eigen grenzen moet overschrijden.

Kies jouw kantoortijden

Het komt natuurlijk wel eens voor dat je buiten kantoortijden gebeld wordt door een collega. Als het echter dagelijkse kost is, dan is het wellicht tijd om zelf eens aan de bel te trekken! Wellicht maakt jouw collega graag overuren, en beseft hij niet dat niet iedereen er dezelfde werkwijze op na houdt. Het kan ook zijn dat jouw collega zijn eigen flexibele werktijden heeft ingesteld, en daardoor nog laat aan het werk is, zich niet realiserend dat jij wellicht andere kantoortijden hanteert. Flexibiliteit is natuurlijk prettig, maar het moet wel functioneel blijven!

Tijd voor transparantie

De beste manier om te voorkomen dat je het ‘slachtoffer’ wordt van de late kantoortijden van jouw collega is om simpelweg je grenzen aan te geven. Laat weten dat je na een bepaalde tijd niet meer bereikbaar bent. Wellicht inspireer je zelfs jouw collega’s om ook hun grenzen aan te geven en eens op tijd hun computer af te sluiten. Zie je dat jouw collega regelmatig ‘s avonds laat nog mails verstuurd? Check dan eens hoe het gesteld staat met de werkdruk. Het zou zomaar kunnen dat het tijd is om met het team of de manager in gesprek te gaan over de zwaarte van de werkzaamheden. En het zou zomaar kunnen dat daar intern een goede oplossing voor te vinden is!