Dramadriehoek: Van klagen naar knallen

Een onduidelijk toekomstperspectief of taakgebieden en afspraken die niet helder zijn, kunnen de oorzaak zijn van werkdruk, onzekerheid en geklaag binnen organisaties. Wat zijn de patronen die binnen teams aanwezig zijn welke ervoor zorgen dat de communicatie en samenwerking stagneert? Wat is het gedrag van eenieder hierin waardoor het zoveel energie kost?

Inhoud

De Dramadriehoek (Stephen Karpman) beschrijft veel voorkomend gedrag waardoor de communicatie en samenwerking sterk worden belemmerd. Centraal hierin staan de rollen van aanklager, redder en het slachtoffer die dit gedrag in stand houden. Met de workshop De Dramadriehoek: Van klagen naar knallen leer je onbewuste patronen inzichtelijk te krijgen en worden je handvatten om belemmerende patronen te doorbreken aangereikt.

Laat je binnen de veilige kaders verrassen, inspireren en uitdagen middels een ervaringsgerichte aanpak. Ontdek hoe met behulp van praktische opdrachten inzichtelijk wordt gemaakt hoe theorie en praktijk kunnen worden toegepast voor jouzelf en jouw organisatie.

O.a. de volgende onderwerpen komen tijdens de workshop De dramadriehoek: Van klagen naar knallen aan bod:

  • Introductie Transactionele analyse
  • Uitgangspunten en Basisposities
  • Egotoestanden en transacties
  • Inzicht in eigen gedrag en transacties en die van de ander
  • Drama ten top
  • Kruit om te knallen
  • Casuïstiek – Van klagen naar knallen toegepast

Resultaat

Met de leermodule De dramadriehoek: Van klagen naar knallen worden de volgende beoogde resultaten bereikt:

  • Inzicht in eigen gedrag en communicatie en die van de ander
  • Eigen verantwoordelijkheid te nemen
  • Stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid van de ander
  • Feedback te geven op wat ervaren wordt
  • Vergroten van de positiviteit en pro-activiteit
  • Helderheid te creëren door het formuleren van doelstellingen
  • Reflectie op eigen houding in het gesprek

Programma

De leermodule bestaat uit 6 dagdelen en wordt volledig afgestemd op het team en/of de organisatie.
De leermodule wordt fysiek en online aangeboden.

Deze training bij jou InCompany?

Een InCompany training is de ideale optie als in jouw organisatie meerdere medewerkers voor dezelfde uitdaging staan. Met de door Mensium verzorgde InCompany trainingen stemmen wij onze werkvormen af op de huidige situatie binnen jouw organisatie.

  • Op een voor jouw organisatie gewenst moment.
  • Gepersonaliseerd naar jouw organisatie.

In een persoonlijke adviesgesprek lichten wij de mogelijkheden graag toe en kijken wij graag samen naar waar de behoeften liggen binnen jouw organisatie.

Veelgestelde vragen

De workshop De dramadriehoek: Van klagen naar knallen is voor directie, (lijn)managers, teamleiders en teams.

Al onze opleidingen worden ook incompany aangeboden. Hierbij volgt een groep collega's de opleiding op bijvoorbeeld de locatie van de organisatie of op een locatie van Mensium. Vul het incompany aanvraagformulier in indien je deze opleiding incompany wilt volgen.

Ja, de workshop biedt ruimte om met eigen (praktijk)cases te komen. Deze nemen we mee en worden behandeld tijdens de workshop.

Blijf op de hoogte!

Kennis delen versnelt de ontwikkeling. Schrijf je daarom in voor onze nieuwsbrief en laat je inspireren, motiveren en activeren.

Inschrijven nieuwsbrief